When My Mind Speaks Out

I have no time to entertain funny attitude. ♥♥Thank You For Visiting♥

Lelaki, egonya, tak laku dalam court ok.

Just nak cerita... pengalaman.  Takdelah banyak pengalaman pun, tapi sekali tu aku rasa cukup dah kot.   tak nak lagi. 

**************************
Masuklah dalam dewan awal-awal, boleh tengok reaksi orang.  Boleh tengok beza

Perempuan bila masuk, semuanya muka sugul, ada yang bengkak-bengkak mata, tengok muka pun tau, riak muka yang tak berapa senang.

Tengok pulak lelaki bila masuk.  Masing-masing mendongak. Biasalah, kuasa kan kat tangan lelaki.  Jadi dongak tu kene lebih sikit ye tak?? Lelaki dan ego mana boleh dipisahkan. 

Mungkin bergantung pada nasiblah kan dapat hakim yang macam mana.  Di mana logik akal hakim, kewarasan dan pengetahuan dia. 

Aku perhati, kes-kes yang berlangsung. 

Bilamana lelaki dengan mudahnya menuduh isteri tak menjalankan tanggungjawab, tidak taat etc.

hakim tanya pulak. apakah lelaki itu sendiri menjalankan tanggungjawab lelaki.  Most of the time, lelaki akan putar alam.  Dan kesimpulannya satu.  TIDAK.  tapi biasalah. mestilah nak cakap ppn macam2.  Sebab dalam kepala isteri kene patuh taat pada suami.  Dia sendiri tak jalankan tanggungjawab sebagai suami dia tak nak fikir. 

bila hakim tanya, apakah usaha si suami ?  sunyi. nasib saja tak ada bunyi cengkerik. Bila hakim tanya-tanya yang mampu dijawab hanyalah doa.  Satu dewan ketawa bila hakim cakap, saya pun boleh doa. Selain tu usaha apa lagi?  Sesungguhnya, lelaki dan ego tak dapat dipisahkan :) 

Kalau pegi pejabat agama, kaunseling akan sedaya upaya menyedarkan pihak perempuan supaya kembali taat dan redha dengan segala situasi.  Kat mahkamah lain ceritanya. 

Mengikut hakim yang bertugas itu simple.  Kegagalan isteri untuk menjadi isteri yang terbaik untuk suaminya adalah kegagalan suami itu sendiri untuk mendidik dan membimbing isterinya. 

Ego lelaki tak boleh dipakai sangat bila berdepan dengan hakim.  Sebab di situ bukan kau sorang saja ada kuasa.  Kau tak nak lepaskan isteri kau? tak de masalah, hakim pun boleh guna kuasa dia untuk membubarkan perkahwinan.  Btw kes di atas ni aku perhati kes fasakh. 

So lelaki, fikirlah, kalau mudah sangat nak tuduh isteri macam-macam, berdiri dulu depan cermin.  Fikir dulu anda sendiri seorang suami yang bagaimana?  

******************************************
Ada juga yang berlagak seperti gangster, sampai pintu mahkamah dah meninggi suara, buat bising, jalan mendongak (mesti), siap berkepak. Menyampah tengok ok. macam-macam perangai

Dok gangster sangat memula, hakim suruh mengucap terus dengar bunyi langau. awauwauwauwau.

Astaghfirullah.  mengucap pun tak reti?  

Sabar jelah :) tu baru mengucap, kalau hakim suruh baca doa qunut tak taulah bunyi rimau ke, bunyi lalat ke bunyi cicak ke atau bunyi burung yang dicipta oleh sharifah zohra jabeen yang keluar. 

Itulah lelaki dan egonya.  Ada je yang sampai kene tengking ngan hakim.  Sebab awak lelaki, awak dengan gigihnya menuduh isteri macam-mcam, pandaiiii sangat. 

tapi awak tak reti nak mengucap, baca bismillah pun macam nak tak nak. macam mana nak jadi suami? Lega dengar hakim tu tazkirah lelaki yang bajet gengster2, bajet2 alim, pegi mahkamah baru nak jumpa  kopiah, yang datang mendongak, yang keluar menunduk. harapannya mereka2 sedarlah kesilapan dia di mana. Bukanlah kata semua lelaki salah ok. Tidak. tapi tanggungjawab suami tu, bukan sekadar bagi makan pakai saja.. ingat tu :) 

********************************************************
Antara soalan-soalan yang one perlu prepare nak jawab waktu di mahkamah adalah seperti berikut

a) tunggu sambungan entry hari isnin, 21 january 2013.

hahahahaha kbai penatlah menaip ! 

14 comments:

cik helena January 18, 2013 at 11:18 AM  

mesti wanie tabah gila hadapi semua ne kan.huhu

walaupun kte taktahu cerita sebenar,,

.::WaNiE::. January 18, 2013 at 11:20 AM  

Cik Hel,

takdelah tabah mana pun :P lagi baik xyah tau cerita sebenar.. xpayah nak judge sapa salah sapa betul.. heee

illafira January 18, 2013 at 12:45 PM  

kena tabah n byk bersbar.. at least pengalaman leh jadikan pengajaran kan

cha January 18, 2013 at 12:58 PM  

taknak cakap pape. i love you sis :')

fifie @fif January 18, 2013 at 1:00 PM  

sy pun baru lepas hadapi dengan pengalam ni....mmg lelaki mostly mcmtu...xnak ngaku salah....yg tulah sy perhatikan time ddk dalam court tu.

SyahNas80 @ Nana January 18, 2013 at 1:24 PM  

memang pun.. mula2 masuk court nampak cam berlagak.. bile soal.. bini pun jawab bla2.. sedar2 salah laki tu jugak.. terus terdiam.. pastu masa nak balik ada hati duk sengih2 kat bini dia... tak pasal2 kene tengking ngan bini dia depan pintu mahkamah tu hahaha... sebab kes laki ada pompuan lain..maunye tak menyirap bini tu? tp mmg pun kebanyakan lelaki yg bergelar suami suka sangat nak salahkan bini..padahal tanggungjawab suami untuk mendidik isteri.. huhu...

Warna Warni Kehidupan January 18, 2013 at 1:25 PM  

well.. lelaki dan egois umpana irama dan lagu

Zumie January 18, 2013 at 1:53 PM  

xsabar nak tggu sambungan :p

mother of A's January 18, 2013 at 2:12 PM  

yang, walaupun ai kata nak cerai ngan u dlam entry before, tapi ai tetap takleh tinggalkan u.. lebiu lah.. u kuat2 k.. ai ritu kan kena dok dalam kamar hakim.. ego ego dia nangis jugekkk.. hikss...

Anonymous January 18, 2013 at 10:08 PM  

wanita dan lelaki saling melengkapi.
kalau dua2 sama2 sempurna lg baik.

bagi yg masih xsedar hrpnya lepas tu cuba ubah diri jadi lebih baik. xrugi.

ape saje yg berlaku bersebab dan ade hikmah.jgn amik mudah.
pesanan buat diri dan semua :)


.::WaNiE::. January 18, 2013 at 11:49 PM  

Illa,

haah amik yg buruk jadikan pengajaran :)


Cha,
love u too sista !



Fifie,
most of them gitu kan?

.::WaNiE::. January 18, 2013 at 11:50 PM  

Nana,
kebykan laki dia fikir dia ada beli rumah, dia beli brg rumah, dia bagi duit dah cukup brtgjwb. bila hakim tanya brp kali jadi imam tak boleh nak jawab :)

WWK,
ye, begitulah sifatnya. mesti ada hikmah kot :)



Zumie,
ok ..hahahaha bayar dulu

.::WaNiE::. January 18, 2013 at 11:51 PM  

chuya,
kalau pesen sedar salah ok lagi. kalau pesen mmg takkan sedar? huhuu

alaa kite kan da rujuk kan kan kan hahahahha



Anon,
mana ada manusia sempurna

tp cuba utk menjadi yg terbaik tu perlu :)

A D I A January 21, 2013 at 4:13 PM  

nak teka.

a. u kerja kat court? b. u reporter

bagus gak ada enrty camni unt sesuapa nak buat preparation. assignment ke etc kan.

Iklan Iklan

Ting Tong

Followers

Blog Archive

Networked Blogs on FB